Manipuleren of inspireren?

https://emcuview.nl/contact/

Duurzame klantrelaties en loyale klanten.

Mensen worden gek! We staan bloot aan duizenden prikkels per dag. Deze pakken we bewust en onbewust op. Dit heeft effect op onze gemoedstoestand en acties. En niet altijd in positieve zin.

Manipuleren?

Manipuleren is het scoren van een opdracht of verkoop op basis van korte termijn prikkels. Dat kan een aanbieding zijn, een lage prijs, inspelen op een actualiteit, honger, een dienst en ga zo door. Veel bedrijven en winkels zijn in deze modus beland. Producenten moeten hun producten continu bijschaven en vernieuwen om maar op te vallen ten faveure van de concurrent. Dezelfde bedrijven moeten, om zichzelf te beschermen, allerlei varianten in de markt zetten waarbij de verschillende doelgroepen in de keuzestress geraken. Als de omzet maar bij het bedrijf terechtkomt. Veel varianten voor eenzelfde oplossing. Er wordt geen duurzame relatie opgebouwd met de klanten, ze wegen bij een volgende aankoop weer vanaf het begin af. Het levert steeds tijdelijk meer omzet op.

Voor sommigen is dit een prima model, omdat er nu eenmaal heel veel concurrenten kunnen zijn die een vergelijkbaar product of dienst aanbieden. Het kan voldoende zijn als het een product of dienst is die de klant niet vaak nodig heeft.

Voor veel bedrijven is dit niet handig omdat het betekent dat je moet blijven zaaien en bemesten. Het is als een verslaving. Je moet steeds meer en vaker om dezelfde korte termijn doelstelling te behalen. We moeten terug naar het probleemoplossend antwoord.

Manipulatie zorgt voor stress. Je moet mee in de vaart der volkeren omdat je anders omzet mist. We jagen elkaar op. Wie profiteert hiervan? De media en de online handel die de klant blijft bestoken met boodschappen en bewuste en onbewuste prikkels die ons gedrag met name onbewust sturen naar acties. Op hun beurt zijn deze bedrijven ook weer afhankelijk van snelle veranderingen om deze prikkels weer op te vangen. Het verhaal gaat alsmaar door. Manipulatieve technieken zijn bijna onmogelijk om te stoppen.

Inspireren?

We kennen allemaal Apple. Dit is geen schreeuwer of manipulatieve verleider. Dit bedrijf is een innovator. Apple maakt nieuwe producten door te vernieuwen waarbij het gebruik maakt van technisch nieuwe mogelijkheden. Apple is een lifestyle die door mensen wordt omarmt. Apple inspireert mensen.

Inspiratie zorgt voor meer loyale klanten. Loyale klanten zorgen voor continue omzet. Het zorgt voor een hechtere band met de klant, zodat deze veel meer geneigd is om mee te denken. De kans op ambassadeurschap neemt toe, men gaat je actief aanbevelen. Het zorgt voor een positief imago. De oprechte klanttevredenheid is hier veel hoger dan de manipulatieve tevredenheid die men op de transactiemarkt heeft gescoord.

Loyale klanten nemen vaak niet eens de moeite om zich te verdiepen in de concurrentie. Ze verwachten dat een bedrijf meedenkt en een oplossing biedt. Loyale klanten blijven een bedrijf steunen, ook als het economisch wat minder gaat. Loyale klanten zijn bereid een hogere prijs te betalen en zijn in staat om een beter aanbod van een ander af te slaan.

Waar staat jouw bedrijf?

Wil je veel geld blijven stoppen in online- en offline adverteren of wil je werken vanuit inspiratie? Wat zoeken klanten nu echt bij jou?
Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet. In de communicatie draait het niet om zenden, maar juist om ontvangen. Luister naar jouw publiek. Wie blijft volgen, wordt nooit uniek.

Ga voor Klantfocus.