Klant- en marktonderzoek oubollig?

Afgelopen week weer veel inspirerende ondernemers gesproken. Eén ervan gaf aan dat marktonderzoek nogal oubollig was.
Huh.

Interessant. In een tijd waar de wereld groter wordt, de verschillen kleiner, er meer data is en men eigenlijk steeds meer vragen heeft, wordt deze opmerking geplaatst. Het werd nog een leuke discussie ☺.
Hoeveel makkelijker zou het zijn als je al de juiste kant oploopt? Wat vinden mijn klanten nu interessant, wat doe ik buitengewoon goed, wie zijn mijn concurrenten nu eigenlijk? Hoe kan ik mijn potentieel het beste aanspreken, komt het beeld dat ik heb van de doelgroep wel overeen met de klanten die ik krijg? Hoe kan ik mijn huidige klanten inzetten om nog beter te presteren? Zo maar een paar vragen die het merendeel van de ondernemers niet zomaar kan beantwoorden.
In deze tijd van toenemende concurrentie, disruptie en een aflatende aandacht voor bestaande klanten, kan klant- en marktonderzoek u juist extra helpen. Klanten willen u graag helpen. U helpt ze immers ook door in een behoefte te voorzien. Zij betalen de prijs die u voor een product of dienst vraagt, u hoopt dat het aanbod dat u heeft ook voor een volgende aankoop voldoende zou zijn. Dit relatiespel is dus veel omvattender dan alleen maar een transactie. Denk aan de acties die vooraf moeten worden genomen, tijdens en ook aan het na-effect. Hoe komen ze bij u, wat zochten ze, wat hebben ze gevonden?
Buikgevoel moet geen buikpijn worden.
Als u het niet weet, moet u het vragen. Veel beslissingen worden gemaakt op basis van buikgevoel. Door af en toe te meten bij uw potentiele doelgroep, bij uw klanten of door uw cijfers nader te analyseren kunt u de kans op buikpijn in ieder geval verminderen en tevens heeft u onderbouwd informatie om bij te sturen.

Bestaande bedrijven hebben altijd nog een belangrijke troef in handen. De klant! Zolang de klant bij u komt, van u koopt, over u praat et cetera, kan deze nog worden ingezet. Door klanten te betrekken kan vooraf worden gevraagd naar zijn bevindingen, de concurrenten en mogelijk toekomstig zoek- en koopgedrag. Hierdoor heeft u voorsprong op. Klanten maken uw toekomst!
Emcuview Solutions.
Veel bedrijven worstelen met de vraag waar te beginnen als het gaat om onderzoek. Emcuview vergroot uw klantfocus! Door gericht en objectief marktonderzoek uit te voeren realiseert Emcuview relatie-inzicht, relatie loyaliteit en relatie-rendement voor het MKB.

Neem voor een vrijblijvend gesprek contact op met Emcuview Solutions. We helpen u graag! info@emcuview.nl / 06-20625767
– Emcuview Solutions vergroot de klantfocus bij MKB-bedrijven –

Tim Gerritsjans